Учитель року-2018 Досвід роботи

ВПРОВАДЖЕННЯ ІННОВАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ ТА ЇХ ЕЛЕМЕНТІВ НА УРОКАХ ФІЗИЧНОЇ КУЛЬТУРИ

ЗМІСТ
І.  Вступ  ………………………………………………………………………… 3

1.     Провідна педагогічна ідея досвіду  ………………………………………… 4

2.     Інноваційні форми роботи та технології…………………………………….5

3.     Практична значущість досвіду  ……………………………………………...6

ІІ. Висновки та рекомендації  …………………………………………………..9

     ІІІ Бібліографія…………………………………………………………………..10

Додатки:
Додаток 1 «Малі Олімпійські ігри»  …………………………………………. 11
Додаток 2 «Урок волейболу, 9 клас»  ………………………………………. 25
Додаток 3 «Урок гандболу, 9 клас»  …………………………………………29
Додаток 4 «Тести з волейболу (паперовий варіант»   ……………………..  30
Додаток 5 «Урок атлетизму(юн.), шейпінг(дів.) 11 клас»…………………...36
Власний педагогічний портрет
Фотографії        zaxarberkyt.blogspot.com

ВСТУП
 Проблема шкільного фізичного виховання завжди привертає до себе найпильнішу увагу фахівців різного профілю. Основною формою фізичного виховання в школі є урок фізичної культури. Але за останнє десятиліття урок зазнав значних змін, які пов’язані з цілою низкою причин й основна з них – погіршення стану здоров’я дітей. Більшість дітей не в змозі виконати норми та вимоги, які передбачає комплексна програма з фізичної культури.
Сьогодні традиційний урок фізичної культури забезпечує, в середньому, до 20% необхідної тижневої рухової активності, близько 50% дітей не мають стійкого інтересу до уроків з фізичної культури.
Отже, використання у навчальному процесі сучасних технологій – ефективний метод поліпшення навчального процесу з фізичної культури в школі. Основне завдання інтерактивного навчання на уроці фізичної культури полягає в тому, щоб забезпечити максимально-продуктивну діяльність кожного учня, надати оптимальний руховий режим, повніше мобілізувати їх здібності. Урахування ступеня статевого дозрівання, фізичного розвитку, характеру адаптації до м’язової діяльності дає змогу більшою мірою індивідуалізувати процес фізичного виховання дітей шкільного віку.
 Використання інноваційних технологій фізичного виховання учнів на уроках фізичної культури та в позакласний час дає змогу вчителю виконувати одну з головних вимог як до сучасного уроку, так і взагалі до фізичного виховання учнів, а саме, у поєднанні з освітньою спрямованістю досягти високої компактності, динамічності, емоційності занять, які стимулюють активність та інтерес учнів до занять фізичними вправами, формування здоров'язбережувальних, міжпредметних  компетентностей, соціальних (розвиток особистісних якостей), духовних та психічних компетентностей.  
 Суть інтерактивного навчання – це активна взаємодія всіх учасників освітнього процесу, розвиток індивідуальних здібностей учнів - це співнавчання, взаємонавчання (колективне, групове, навчання в співпраці), де й учень, і вчитель є рівноправними, рівнозначними суб’єктами навчання. Організація освітнього процесу передбачає моделювання життєвих ситуацій, використання рольових ігор, спільних проектів, вирішення проблем на основі аналізу різних ситуацій. Воно ефективно сприяє формуванню ключових компетентностей, виробленню цінностей, створенню атмосфери співробітництва, взаємодії, дає змогу педагогу стати справжнім лідером дитячого колективу. Під час інтерактивного навчання учні вчаться бути демократичними, спілкуватися з іншими людьми, критично мислити, приймати продумані рішення.

ПРОВІДНА ПЕДАГОГІЧНА ІДЕЯ
Проблемна  тема , над  якою  я працюю - «Впровадження  інноваційних  технологій  та  їх  елементів  на  уроках  фізичної  культури».    Моя інноваційна  діяльність    спрямована  на  модернізацію  існуючих  форм  і  методів  виховання,  створення  нових  цілей  і  засобів  їх  реалізації,  тому  вона  є  одним  з  видів  продуктивної,  творчої  діяльності.
Майстерність    на  уроці  проявляється  головним  чином  у  вдалому  володінні  методикою  навчання, виховання та розвитку,  творчому  застосуванні  новітніх  досягнень педагогіки  та  передового  педагогічного  досвіду,  раціональному  керівництві  пізнавально – практичної  діяльності  учнів,  їхнім  інтелектуальним  розвитком.
     Моя мета в роботі  –  окреслення шляхів впровадження інтерактивних технологій та інноваційних методів навчання  для  підвищення  освітнього,  здоров’язбережувального процесів  та  формування  стійкої  мотивації  учнів  до  систематичних  і  самостійних  занять  фізичною культурою.
Тому  на  своїх  уроках    застосовую  такі  форми і методи організації  навчального  процесу:
колове тренування;                        
 фронтальний метод;                                                                                                         
метод «навчаючи - учусь»;
парна, групова діяльність;
диференціація та індивідуалізація;
інформаційно-комунікаційний метод «My test»
 метод аутогенного тренування;
бонусне оцінювання.    

ІННОВАЦІЙНІ ФОРМИ РОБОТИ ТА ТЕХНОЛОГІЇ

Основне завдання використання методу колового тренування на заняттях фізичної культури – ефективний розвиток рухових якостей в умовах обмеженого і жорсткого ліміту часуКолове тренування як інтегральна форма фізичної підготовки привчає учнів до самостійного мислення при розвитку рухових якостейвиробляє алгоритм заздалегідь запланованих рухових дійвиховує зібраність і організованість при виконанні вправ.
При організації занять методом колового тренування, після підготовчої частини,всіх учнів розподіляю за групами (2-3 дитини), в залежності від рівня фізичної підготовленостіНа місці проведення занять визначаю «станції» для виконання фізичних вправНа кожній «станції» знаходиться картка-завданняв якій визначені завдання і способи їх вирішенняЗа моєю командою  учні починають одночасно виконувати вправи кожен на своїй «станції». Після закінчення запланованого часупо сигналу, учні переходять до наступної «станції».
Парну й групову роботу організовую як на уроках засвоєння, так і на уроках застосування знань, умінь та навичок. Це може відбуватися одразу ж після пояснення нового матеріалу, на початку нового уроку, на спеціальному уроці, присвяченому застосуванню знань, умінь та навичок, або бути частиною повторювально-узагальнюючого уроку. Технологія особливо ефективна на початкових етапах навчання учнів. Її можна використовувати для засвоєння, закріплення, перевірки знань, умінь тощо. Використання такого виду співпраці сприяє тому, що учні не можуть ухилитись від виконання завдання, можна швидко виконувати вправи, які за інших умов потребують більшої затрати часу. Ця технологія дозволяє: проаналізувати разом проблему або вправу; протестувати та оцінити один одного; страхувати, допомагати та виправляти помилки при виконанні вправ; ускладнювати чи полегшувати умови виконання (наприклад, змінюючи місце).
 Роботу в малих  группах  використовую, коли завдання вимагає спільної,  а не індивідуальної роботи для вирішення проблеми, що потребують колективної роботи. Ця технологія в умовах жорсткого ліміту навчального часу дає змогу індивідуалізувати навантаження кожного учня з урахуванням досягнутого їм рівня фізичного розвитку, формування здоров'язбережувальних компетенцій, привчає до самостійної, творчої участі в засвоєнні навчальної програми. При цьому ефективно використовується весь арсенал стандартного й нестандартного обладнання, встановленого як у спортивному залі, так і на спортивному майданчику.
До інтерактивних технологій, які я використовую на уроці, відноситься фронтальний метод , який є раціональною формою організації учнів при освоєнні таких розділів програми, як акробатика, легка атлетика (метання малого м’яча, низький і високий старти, спеціальні бігові та стрибкові вправи) тощо.
Використовуючи метод «навчаючи-учусь», я формую предметні компетентності : навчання елементів акробатики, гімнастики, рівноваги, навчання елементів страхування, легкій атлетиці, технічним та тактичним елементам спортивних ігор.       
Заключну  частину  уроку проводжу методом  аутогенного  тренування.  Таке  проведення  заключної  частини  уроку  подобається  дітям,  вносить  різноманітність,  а  головне – сприяє  досягненню  його  основної  мети – зниженню  навантаження,  відновлення  організму.
При оцінюванні досягнень учнів на уроках, мною застосовується бонусне оцінювання, яке дає змогу дитині підвищити оцінку не тільки за урок чи норматив, але й тематичну або семестрову.
  Такі  уроки  потрібні,  бо  вони  нові,  незвичайні.  Учні  на  таких  уроках  займаються  з  ентузіазмом,  в  них  підвищується  тонус,  бажання,  настрій.  Загалом – вищою  є  віддача  і  результати  уроків.

ПРАКТИЧНА ЗНАЧУЩІСТЬ ДОСВІДУ
       Для  вирішення  цих  завдань  мною  розроблені  комплекси  уроків  із  впровадження  інноваційних  технологій  за  модулями  гімнастика (додаток 4),  волейбол (додаток 2),  баскетбол,  гандбол (додаток 3).  На цих  уроках  впроваджується вирішення питань  із  теоретичної  складової  уроку  (техніка  виконання  вправи,  правила  гри,  тактичні  дії,  техніка  безпеки  при  виконанні  вправи),  які  є  невід’ємною  частиною  навчального  процесу. На основному етапі уроку я застосовую  інформаційно-комунікаційний метод «My test», який допомагає активізувати пізнавальну діяльність учнів, проаналізувати якість засвоєння теоретичного матеріалу.                        

     Використання інноваційних технологій і методів організації уроку  є стабільним показником якості знань і умінь учнів, підтвердженням якого є моніторинг діяльності протягом 2011-2017 рр.


Аналізуючи стан здоровя учнів школи, прийшов до висновку, що методи, форми, технології, якими користуюсь на уроках,дають можливість утримувати показники стану здоровя на стабільному рівні та де-що покращувати їх.
Також  неможливо  уявити освітній  процес без  позаурочних  спортивно-масових  заходів.  Тому  для  їх проведення я розробив Положення  по  проведенню  «Малих  Олімпійських  ігор» (додаток 1)  та  «Шкільного  тріатлону».   
       Для  підвищення  інтересу  школярів  до  фізичної  культури і спорту, в нашому  районі учителями  фізкультури  започатковані і систематично проводяться турніри з баскетболу  та  волейболу, в яких команди нашої школи беруть постійну участь. Намагаючись  відродити в Бердянському районі такий цікавий вид спорту як гандбол, з 2013 року разом з деканом факультету фізичного  виховання  БДПУ, Олімпійським  чемпіоном  з  гандболу  Кушнірюком С. Г.  організовано проведення турніру з гандболу серед юнаків. Протягом  чотирьох  років, з 2013-14 по 2016-17 н. р. команда нашої школи стає переможцем цих змагань.           В  олімпіаді з  фізичної  культури  наша  школа, якщо  не  переможець, то - призер, а в 2015-2016 році, ставши переможцем районної олімпіади, наші учні взяли участь в обласній.
       Для вчителів фізкультури району мною розроблений і надрукований методичний посібник «Методичні  рекомендації до навчання тактичним діям у нападі і захисті в гандболі», який дає змогу колегам спростити проблему вивчення гандболу.

2013-2014
2014-2015
2015-2016
2016-2017
2017-2018
Волейбольна команда дівчат
І
І
І
ІІІ

Збірна школи з настільного тенісу

І
І
І

Збірна школи з шахів

І
І
І

Збірна школи з легкої атлетики


І
І

Команда юнаків міні-футбол



І
І
Кубковий турнір «Весняночка» волейбол дівчата



І

«Кубок афганця В. Проходи» волейбол юнаки



ІІ

«Кубок Олімпійського чемпіона С. Г. Кушнірюка» гандбол юнаки
І
І
І
І


Вихованка нашої школи, Циганок Юлія, є триразовою чемпіонкою України з настільного тенісу серед студентів технікумів.  В 2015 році випускниця Гриценко Тетяна, а в 2016 Новак  Ірина,  вступили  до вузів  на факультети фізвиховання. А минулорічний випускник, Зайченко Віктор, став студентом Львівського інституту фізичної культури.
Результати роботи та власний досвід показують, що комплексне використання інноваційних технологій та їх елементів, технологій інтерактивного навчання, індивідуалізації та оптимізації, особистісно зорієнтованого підходу до навчання стимулюють інтерес дітей, підлітків та молоді до занять фізичною культурою. Стійкий інтерес у поєднанні з названими методами значно підвищують ефективність навчально-розвиваючого та навчально-виховного процесів з фізичного виховання та самореалізації особистості учня.

ВИСНОВКИ ТА РЕКОМЕНДАЦІЇ
Сучасний етап оновлення освіти характеризується пошуками нетрадиційних підходів до розв'язання навчальних, розвивальних і виховних завдань. Освітній процес спрямований на реалізацію головної мети  -  формування  конкурентоспроможної, компетентної особистості. Навчальний процес має бути зорієнтований  на взаємодію і плідний розвиток особистості педагога та його учнів на основі рівності у спілкуванні та партнерства у навчанні.
У сучасному суспільстві, для якого характерні багатобарвна культурна мозаїка, потужний комп’ютерно- інформаційний потік, стандартизація свідомості, глобальне поширення мас-медіа, виникає нагальна потреба у вихованні освіченої та здорової людини, яка вміє жити у новому просторі та застосовувати свою унікальну самобутність.


БІБЛІОГРАФІЯ

1. Кожедуб Тетяна Геннадіївна, аспірантка кафедри теорії і методики фізичного виховання: «ІННОВАЦІЙНІ МЕТОДИ ВИКЛАДАННЯ УРОКІВ ФІЗИЧНОЇ КУЛЬТУРИ У ЗАГАЛЬНООСВІТНІХ НАВЧАЛЬНИХ ЗАКЛАДАХ» ( інтернет-ресурс)
2Шаповаленко В. І., Гаркуша С.В. ІНТЕГРАЦІЯ ІННОВАЦІЙНИХ ЕЛЕМЕНТІВ ТА ІНТЕРАКТИВНИХ ТЕХНОЛОГІЙ В ОСВІТНІЙ ПРОЦЕС ФІЗИЧНОГО ВИХОВАННЯ. (інтернет-ресурс)  
3. Денисенко Н. Особистісно-зорієнтоване навчання – у практику роботи вчителя фізичної культури / Н. Денисенко // Фізичне виховання в школі. – 2007. – №1. – С. 28–30.;  
4.. Носко М.О. Формування здорового способу життя: навчальний посібник / М.О. Носко, С.В. Грищенко, Ю.М.Носко. – К.: "МП Леся", 2013. – 160 с.
5. Плахотнюк Н.П. Структурно-функціональний аналіз інноваційної педагогічної діяльності як цілісної системи / Н.П. Плахотнюк // Вісник Житомирського державного університету імені Івана Франка. – 2008. – № 42. – С. 78–82.

Комментариев нет:

Отправить комментарий